REJESTR DZIAŁALNOŚCI REGULOWANEJ W ZAKRESIE ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH OD WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI Z TERENU GMINY KROSNO ODRZAŃSKIE.

 

INFORMACJE OGÓLNE

W dniu 1 stycznia 2012 r. weszły w życie zmiany do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w ramach których przedsiębiorca zamierzający na terenie Gminy Krosno Odrzańskie prowadzić działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, jest zobowiązany do uzyskania wpisu do rejestru działalności regulowanej, prowadzonego przez Burmistrza Krosna Odrzańskiego . Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje Burmistrz na pisemny wniosek przedsiębiorcy.

Zgodnie z art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Wymagania, które musi spełnić podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

 

I. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany
do spełnienie następujących wymagań:

1)      posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;

2)      utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

3)      spełniania wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

4)      zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo - transportowej.

 

II. Podmiot odbierający odpady komunalne do właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości:

1) selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
2) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej.

Sprawozdania

Podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości obowiązani są do sporządzania rocznych sprawozdań, które należy przekazać do Burmistrza Krosna Odrzańskiego w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy. W przypadku gdy, podmiot który w danym roku nie odebrał na terenie danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości przedkłada burmistrzowi sprawozdanie zerowe. Sprawozdanie jest przekazywane burmistrzowi za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
 
Obowiązek ten wynika z regulacji prawnej art. 9n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Roczne sprawozdanie powinno zawierać treść zgodną z art. 9n ust. 3 wskazanej ustawy.

Jednocześnie wyjaśniam, że niedopełnienie obowiązku sprawozdawczego jest sankcjonowane karą pieniężną na podstawie art. 9x ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w ten sposób, że:

  • przekazywanie sprawozdania nierzetelnego jest deliktem administracyjnym z art. 9 x ust. 1 pkt 4, za co grozi kara pieniężna w wysokości 200 do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w art. 9p ust. 2, a w przypadku niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł;
  • przekazywanie sprawozdania po terminie jest deliktem administracyjnym z art. 9 x ust. 1 pkt 5, za co grozi kara pieniężna w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni.

Opłaty

Opłatę skarbową pobiera się w przypadkach:

  • wniesienia wniosku o dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej 50 zł (z wyjątkiem: przedsiębiorców, którzy w dniu wejścia w życie ustawy posiadają zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych, są zwolnieni z wnoszenia opłaty skarbowej za wpis do rejestru działalności regulowanej)
  • zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej jeżeli dotyczy ona rozszerzenia zakresu działalności – 25 zł
  • gdy strona działa przez pełnomocnika w wysokości 17,00 zł.

Wniosek o wpis w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Burmistrz Krosna Odrzańskiego jako organ prowadzący rejestr działalności regulowanej dokonuje wpisu przedsiębiorcy w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis wraz z oświadczeniem o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności gospodarczej, dla której rejestr jest prowadzony. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze.Burmistrz Krosna Odrzańskiego, dokonując wpisu do rejestru nadaje przedsiębiorcy numer rejestrowy.

Wzór wniosku i oświadczenia dostępny jest w Urzędzie Miasta w Krośnie Odrzańskim przy ul. Parkowej 1 (pokój 2 budynek B lub biuro obsługi interesanta) lub poniżej w pliku do pobrania.

 

Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej powinien zawierać:

1)      firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,

2)      numer identyfikacji podatkowej (NIP)

3)      określenie rodzaju odebranych odpadów komunalnych

Do wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej dołącza się:

1)      dowód wniesienia opłaty skarbowej za wpis w wysokości 50,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;

2)      oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli  nieruchomości o następującej treści:

"Oświadczam, że:

1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z prawdą;

2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9d ust. 2 tej ustawy".

Powyższe oświadczenie powinno zawierać także:

1)      firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,

2)      oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia,

3)      podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Wzór oświadczenia do pobrania w załącznikach.

Wniosek o zmianę w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie  14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych. Zmiany dokonuję się na podstawie pisemnego wniosku.

Uzupełnienie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku złożenia stosownego wniosku o zmianę danych w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Wzór wniosku dostępny jest w Urzędzie Miasta w Krośnie Odrzańskim przy ul. Parkowej 1 (pokój 2 budynek B lub biuro obsługi interesanta) lub poniżej w pliku do pobrania.

Za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 50% stawki określonej za wpis (czyli 25,00 zł dot. to rozszerzenia działalności), zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

 

Wniosek o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Wykreślenie z rejestru działalności regulowanej jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku złożenia stosownego wniosku o wykreślenie z rejestru. Wniosek ten składa się na podstawie art. 9i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W myśl art. 9i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć do organu prowadzącego rejestr, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.

Wzór wniosku dostępny jest w Urzędzie Miasta w Krośnie Odrzańskim przy ul. Parkowej 1 (pokój 2 budynek B oraz biuro obsługi interesanta) lub poniżej w pliku do pobrania.

 

Za wydanie zaświadczenia o wykreśleniu z rejestru działalności regulowanej pobiera się opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Ponadto wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach, o których mowa w art. 9j ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

a)     Przedsiębiorca złożył oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności niezgodnie ze stanem faktycznym;

b)     Przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie;

c)     Stwierdzenia rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę;

d)     Wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;

e)     Stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie gminy objętej wpisem;

f)      Stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne do instalacji innych niż komunalne

Przedsiębiorca, który nie działa na podstawie umowy, o której mowa w art. 6f ust.1 ustawy  i nie świadczy usługi odbierania odpadów komunalnych w trybie zamówienia z wolnej ręki, o którym mowa w art. 6f ust.2, w kolejnym roku kalendarzowym nie osiągnął poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3b ust. 2 i art. 3 c ust. 2.

  • Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowane - pobierz [pdf]
  • Wniosek o zmianę wpisu do rejestru działalności regulowanej - pobierz [pdf]
  • Wniosek o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej- pobierz [pdf]
  • Rejestr działalności regulowanej Gminy Krosno Odrzańskie - pobierz [pdf]